سوالات در خصوص پلک و مجاری اشک از دکتر تهرانی استاد چشم پزشکی:

آقای دکتر من ۲۰ سالمه وحدودا دوماه پیش عمل مجرای اشکی انجام دادم تا هفته پیش خوب بود ولی چند روزه که مثل قبل اشک میزنه .. لوله ای که گذاشتن داخل چشمم هست …دلیل اینکه دوباره اشک میزنه چیه؟؟

با سلام. تا زمانیکه لوله در مجرای اشکی وجود دارد ممکن است مقداری اشک ریزش داشته باشید.

چشم چپ من دچار افتادگی خفیف پلک شده بطوری که در برخورد اول قابل تشخیص نیست میخواستم از نظرات ارزشمند شما بهرمند بشم که عمل بکنم؟ و اینکه همین چشم ب میزان 3درصد به داخل انحراف داشته که دید مستقیم مشکلی نداشته و فقط در زمانی که به چشم فشار وارد میشود دچار انحراف میشود ؟

با سلام. ابتدا باید از نظر احتما ابتلا به بیماری میاستنی گراویس توسط متخصص مغز و اعصاب بررسی شوید. در صورت عدم این بیماری افتادگی و انحراف چشم با عمل قابل اصلاح است.

٤٥ساله وجانباز جنگ تحميلي هستم،چشم چپم سال٦٧تخليه شده (تركش به كره چشم بدون اسيب به عضلات چشم وپلكها)،سوالاتم اين هستش ايا از ايمپلنت هيدروكسي آپاتيت با گذشت اينهمه سال ميتونم بهره مند بشم؟وسوال دوم عمل چند مرحله وبه چه فاصله زماني انجام ميشود تانهايتا چشم مصنوعي روي مفصل قرارگيرد؟طي اين مدت روي چشم بايدبازباشد چون شرايط شغلي من كمي محدوديت ايجادميكند برايم؟؟

چون مدت زمان زیادی از تخلیه چشم گذشته است و چسبندگی های ناشیاز عمل جراحی قبلی و لاغری عضلات چشم ایجاد شده است، معمولا هیدروکسی حراکت خوبی نخواهد داشت. عمل در دو مرحله است. یکی کارگذاری هیدروکسی آپاتیت و دوم کارگذاری پروهز ظاهری حدود دو ماه بعد از ان. روی چشم معمولا دو سه روز بعد باز می شود..

سلام جناب دکتر چند وقتی است که به بیماری برگشت پلک به داخل چشم دچار شده ام چه درمانی برای این بیماری وجوود دارد؟؟

این حالت را آنتروپیون می گوئیم و درمان آن معمولا جراحی است.

فرزندي پسر دارم كه در2الي 3ماهگي درچشم چپ عفونت داشت بخصوص صبح وزمان مراجعه به پزشگ دكترگفت كه مجراي اشك او مسدود است وگفت هميشه دوالي سه بار ماساژ دهيد اين كار را انجام دادم وحال بعداز گذشت 3ماه چشم چپ او كه عفونت داشت كاملا خوب وديگر اشكي ندارد وحال بعدازگذشت يك هفته چشم راست او بعضي اوقات اشك جمع مي شود ومقداري خفيف عفونت دارد وهم اكنون فرزندم 11ماهه است.

شما برای مدتی از قطره های آنتی بیوتیک چشمی نظیر کلرامفنیل روزی سه بار استفاده کنید. سپس اگر مشکل برطرف نشد, به کلینیک مراجعه کنید.

27 سال سن دارم و مدت 3 سال است که در پوست نواحی گوشه هر دو چشم و نواحی مجاور آن در پوست پلک فوقانی، به نوعی خشکی، پوسته پوسته شدن خفیف و بعضا التهاب و خارش مبتلا هستم. هیچگونه ریزش موب پلک ندارم و در خود چشم هم هیپگونه علایم غیر معمول همچون قرمزی یا اختلال در ترشح اشک ندارم. درصورتیکه از مخلوط پمادهای چشمی بتامتازون و ویتامین دی استفاده کنم، علائم به صورت موقت از بین میروند و در صورت عدم استفاده، علائم برمیگردند. در کل پوستی خشک دارم. لطفا مرا در درمان این مشکل راهنمایی فرمایید ؟

شما دچار بلفاریت هستید. بلفاريت يعني التهاب لبه پلکها. اين بيماري پوست لبه پلکها ( علي الخصوص جاييکه مژه ها بيرون مي آيند) را درگير مي کند.معمولا زماني که غدد چربي کوچکي که در لبه پلکها قرار دارند؛ عملکرد طبيعي نداشته باشند، بلفاريت ايجاد مي شود. زماني که اين غدد چربي خوب کار نکنند، ممکن است رشد باکتري ها زياد شده و باعث التهاب، تحريک و خارش پلکها شود. بلفايت در اغلب موارد مزمن بوده و درمان آن مشکل است. اگرچه بلفاريت مزاحم و آزار دهنده است اما باعث آسيب بينايي نمي شود. اگر مبتلا به بلفاريت هستيد، درمان زير را روزي يک تا دو بار انجام دهيد: چشم هايتان را ببنديد و به مدت ده دقيقه روي آن کمپرس گرم بگذاريد. بلافاصله پس از آن، چند قطره شامپو بچه با کمي آب ولرم مخلوط کرده هم بزنيد و با اپليکاتور (گوش پاک کن) آغشته به آن قطره هاي چربي و شوره ها را از ريشه مژه ها و لبه پلکتان پاک کنيد. پلکهايتان را با آب گرم ، آب بکشيد و با حوله تميز خشک کنيد. لازم است پاي مژه هايتان را کاملا تميز کنيد. براي اين منظور ، پلکتان را از کره چشم دور کرده و فاصله دهيد و با ملايمت تميز کنيد تا به قرنيه چشمتان آسيب نرسانيد. از پزشک خود بخواهيد تا در صورتيکه صلاح مي داند ، محلول آنتي بيوتيکي نيز تجويز کند تا پس از شستشو استفاده کنيد. اين کار را تا زمانيکه علائم و نشانه هاي بيماري از بين برود ادامه دهيد. اگرچه ممکن است شما بتوانيد تدريجا تعداد دفعات شستشو را کاهش دهيد؛ ولي بايد براي تحت کنترل نگهداشتن بيماري مراقبت هاي روزمره را ادامه داد. اگر دوباره بيماري شعله ور شد، مراقبت فردي يک يا دو بار در روز را از سر بگيريد. اگر شوره نيز داريد، استفاده از شامپوهاي ضد شوره ممکن است علائم را تخفيف دهد.

انسداد مجراي اشکي در کودکان و نوزادان پديده اي شايع است؛ بطوريکه در نوزادن رسيده( فول ترم) در5% موارد و در نوزادان نارس تا30% درصد موارد انسداد مجراي اشکي در موقع تولد مشاهده مي شود. اين کودکان معولا تا سن 8 الي 9 ماهگي در 90% موارد خود به خود بهبود مي يابند و در صورت عدم بهبود خود به خودي، بعد از اين سن سونداژ ( ميل زدن) مجراي اشکي انجام مي شود.

با سلام مدتیه زیر پلک چشمم یک سری غدد چربی یا گل مژه زده شده که با دست زدن یک توپ خیلی کوچیک احساس میشه به نطرتون این چی میتونه باشه؟ خطرناکه؟ و راه حل درمانیش چیه؟

مشكل پلك شما شالازيون است. اندازه شالازيون مي تواند از ته سنجاق تا يک نخود درشت متفاوت باشد. شالاريون بصورت توده اي کوچک در پلک بروز مي کند که علت آن انسداد غدد چربي پلک (غدد مايبومين) است. شالازيون مي تواند در پلک بالا يا پايين ايجاد شود. شالازيون در ابتدا ممکن است شبيه گل مژه ، قرمز، متورم و دردناک باشد ؛ اما به طور معمول پس از چند روز بصورت توده اي بدون درد و با رشد تدريجي در مي آيد که برخلاف گل مژه عاري از باکتري است. در اغلب موارد شالاريون طي چند ماه خود به خود از بين ميرود؛ گرچه ممکن است پس از ناپديد شدن يکي، ديگري ظاهر شود. اگر مستعد شالازيون هستيد، تميز نگهداشتن لبه پلکها ممکن است از عود آن جلوگيري کند. مي توانيد با آب گرم و شامپو بچه رقيق شده لبه پلکهايتان را شستشو دهيد. لبه بيروني پلکهايتان را حداقل روزي يک بار ماساژ داده و تميز کنيد. همچنين توصيه مي شود که دست هايتان را تميز نگهداريد و از آرايش لبه پلکها خود داري کنيد. درمان اولين قدم درمان، کمپرس گرم است. حوله اي را در آب گرم مرطوب کرده و به مدت 10 تا 15 دقيقه روي پلکتان بگذاريد. سپس پلکتان را به آرامي ماساژ دهيد تا چربي سفت شده در داخل مجراي غده چربي بيرون آمده و مجرا باز شود و چرک و چربي تخليه شود. اين کار را روزي 4 بار تکرار کنيد. اين عمل باعث کاهش تورم و احساس راحتي خواهد شد. ممکن است پزشک پماد يا قطره آنتي بيوتيک تجويز کند. بهر حال اگر پس از گذشت شش هفته، شالازيون از بين نرفت، با تخليه جراحي مي توان آنرا برداشت.

چندروزی بود وقتی به زیر پلک پایین چشم چپم دست میزدم احساس درد داشتم الان توی ملتحمه چشمم چیزی مثل جوش زده علتش چی هست و چیکار باید بکنم؟ بعضی مواقع هم وقتی به چشمم دست میزنم مثل بادکنک صدا میده این از خشکی چشم میتونه باشه؟

احتمالا گل مژه است. اولين قدم درمان، کمپرس گرم است. حوله اي را در آب گرم مرطوب کرده و به مدت 10 تا 15 دقيقه روي پلکتان بگذاريد. سپس پلکتان را به آرامي ماساژ دهيد تا چربي سفت شده در داخل مجراي غده چربي بيرون آمده و مجرا باز شود و چرک و چربي تخليه شود. اين کار را روزي 4 بار تکرار کنيد. اين عمل باعث کاهش تورم و احساس راحتي خواهد شد

با سلام .پسر من 8 ماهش و از بدو تولد از يك چشمش اشك و چرك خارج مي شد در هفت ماهگي يك مرتبه ميل زديم ولي باز هم اشك ريزي و چرك كنار چشم ادامه دارد . آيا نياز به ميل زدن مجدد دارد؟ در ضمن پسر من دو هفته پيش به دليل تب بالا تشنج كرد آيا ميل زدن مجدد براش خطرناك نيست؟؟

لازم است مجددا میل زده شود. اگر باز نشد لوله گذاری شود. خیر خطر ندارد.

سلام و خسته نباشید . چند وقتی است که اطراف چشمم مخصوصا زیر پلک دچار پوسته و چروک میشود و بالای پلک خارش میگیرد و یک چشم بیشتر درگیر است . لوازم آرایشی به ندرت استفاده میکنم ولی مدام این حالت ایجاد میشود . پزشک ویتامین آ و بتامتازون چشمی برایم تجویز کرد و صابون گیلیسیرینه برای شستشو . ولی به محضی که پماد نمیزنم باز پوسته و چروک زیر پلک شروع میشود . چه کنم ؟

شما دچار بلفاریت هستید. درمان بلفاريت ممکن است مشکل باشد. درمان شامل رعايت کامل بهداشت پلک – نظافت منظم ناحيه پلک – براي کنترل علائم و نشانه ها و جلوگيري از عوارض است. در موارد شديد، ممکن است قطره هاي آنتي بيوتيک يا استيروئيد (کورتون) تجويز شود. اگر بلفاريت ناشي از يک عامل زمينه اي نظير شوره يا آکنه روزاسه باشد، درمان بيماري زمينه اي مي تواند باعث بهبود علائم بلفاريت شود. بندرت بلفاريت بکلي ناپديد مي شود. حتي با درمان موفق عود شايع است. با بهداشت و تميزي دقيق پلک مي توان بيماري را تحت کنترل در آورد. اگر مبتلا به بلفاريت هستيد، درمان زير را روزي يک تا دو بار انجام دهيد: چشم هايتان را ببنديد و به مدت ده دقيقه روي آن کمپرس گرم بگذاريد. بلافاصله پس از آن، چند قطره شامپو بچه با کمي آب ولرم مخلوط کرده هم بزنيد و با اپليکاتور (گوش پاک کن) آغشته به آن قطره هاي چربي و شوره ها را از ريشه مژه ها و لبه پلکتان پاک کنيد. پلکهايتان را با آب گرم ، آب بکشيد و با حوله تميز خشک کنيد. لازم است پاي مژه هايتان را کاملا تميز کنيد. براي اين منظور ، پلکتان را از کره چشم دور کرده و فاصله دهيد و با ملايمت تميز کنيد تا به قرنيه چشمتان آسيب نرسانيد. از پزشک خود بخواهيد تا در صورتيکه صلاح مي داند ، محلول آنتي بيوتيکي نيز تجويز کند تا پس از شستشو استفاده کنيد. اين کار را تا زمانيکه علائم و نشانه هاي بيماري از بين برود ادامه دهيد. اگرچه ممکن است شما بتوانيد تدريجا تعداد دفعات شستشو را کاهش دهيد؛ ولي بايد براي تحت کنترل نگهداشتن بيماري مراقبت هاي روزمره را ادامه داد. اگر دوباره بيماري شعله ور شد، مراقبت فردي يک يا دو بار در روز را از سر بگيريد. اگر شوره نيز داريد، استفاده از شامپوهاي ضد شوره ممکن است علائم را تخفيف دهد.

پلک بنده دچار شالازیون شده. برای رفع آن چه راهی پیشنهاد میفرمایید؟ مدتی قبل شالازیون دیگری را تخلیه کردم و حاضر نیستم دوباره تن به این کار بدهم. باسپاس؟

اولين قدم درمان، کمپرس گرم است. حوله اي را در آب گرم مرطوب کرده و به مدت 10 تا 15 دقيقه روي پلکتان بگذاريد. سپس پلکتان را به آرامي ماساژ دهيد تا چربي سفت شده در داخل مجراي غده چربي بيرون آمده و مجرا باز شود و چرک و چربي تخليه شود. اين کار را روزي 4 بار تکرار کنيد. اين عمل باعث کاهش تورم و احساس راحتي خواهد شد..

برای بهبود شالازیون به غیر از کمپرس و شامپو صلاح میدانید برای بازشدن مجرا از پماد و قرص تتراسایکلین استفاده کنم ؟

اگر علی رغم درمان طی بهبود نیافت،لازم است تخلیه جراحی شود

من میخواهم برای تخلیه شالازیون مراجعه کنم ولی نگرانی و استرس مانع انجام این کار شده.

عمل شالازیون عمل بسیار راحتی است

من  34 ساله هستم. دو هفته پیش پف و افتادگی پلکمو جراحی زیبایی کردم.سوال من اینه ک چقدر طول میکشه تا چشمم ب حالت اولیه باز بشه چون الان چشمم کامل و مانند سابق باز نمیشه ؟

در افراد مختلف متفاوت است و ممکن است چند هفته طول بکشد.

عرض سلام و خسته نباشید دختر من 12 ماهه است و حدود دو هفته پیش عمل سونداژ بر روی چشم چپش انجام گرفت ولی ریزش اشک و چرک هنوز قطع نشده آیا طبیعی است برای بهبود آن چه پیشنهادی می کنید؟

ممکن است مدتی پس از سونداژ همچنان اشکریزش ادامه داشته باشد. در صورت عدم موفقیف ممکن است یک بار دیگر نیز سونداژ شود و برای بار سوم لوله گذاری شود..

چشم من عفونت زیر پلک داشت که پزشک برای من پماد اریترومایسین و قطره لوتمکس تجویز کرد. الان یک هفته گدشته و پزشک دیگری که رفتم قطره فلوکورت را تجویز کرد. حالا نمیدانم کدام قطره را بریزم؟

با هم تفاوت محسوسی ندارند.

68 سال دارم عمل باز قلب انجام دادم قرص وارفارین.استا تین .متورال و آسپرین بچه مصرف می کنم مجرای اشکی چشمم نیمه بسته است بیشتر وقتها در سرما ریزش اشک دارم دوباره بیهوش شوم می ترسم . ایا با بی حسی موضعی می شود عمل کرد؟

اگر اشکریزش اذیت کننده نباشد، نیازی به عمل نیست اگر نیاز به عمل باشد، در این شرایط معمولا بی هوشی منعی ندارد؛ اما باید دو هفته قبل از عمل داروهای ضد انعقاد قطع شود